Lead …

7 03 2008

Dankzij mijn postje en Menck, ging ik eens nadenken over mijn stem. Welke stem heb ik? Wat voor een bereik? Welk genre?

Ik ben pas op mijn 27ste écht beginnen zingen. Wat wil zeggen dat ik er toen pas voor het eerst mee ging optreden en zo. Want er is nooit een badkamer zo onveilig geweest als de mijne. Ik zing constant, vooral in de wagen en tijdens mijn sanitaire bezigheden dus.

Manlief heeft mij als het ware ‘ontdekt’. Niet om mij binnen te doen, (alhoewel dat allemaal nogal gelijktijdig viel) maar omdat ik ‘goed’ was. (Volgens hem)

Dus ik kwam in een bandje terecht, met échte muzikanten waar ik écht kon zingen. De eerste jaren was dat vooral backing vogel, aangezien mijnen betere helft een serieuze stevige vocale achtergrond heeft. Uiteindelijk verzeilden we dan in de covers en mocht ik Anouk, KT Tunstall, Gabrielle op mijn manier vertolken.

Ondanks het feit dat ik totaal een type ben van ‘Iedereen beroemd’, is het me niet gelukt om dóór te breken. Het blijft een droom, natuurlijk. Maar ik kan ook enorm genieten van mezelf en mijn eigen muziekwereldje.

Tien jaar geleden zei een vriend dat ik een echte country-stem heb. Ik was toen ontzettend op mijn tenen getrapt. Als de natuur me niet voorziet van een boezem á la Dolly, moet diezelfde natuur me ook niet beheppen met een stem die wel op de hare zou lijken. No Way!
Hij bedoelde het als compliment, maar ik vond dat echt niet tof.

Iemand anders mailde me ooit in volle enthousiasme (“Hej, ik hoor u NU op de radio”) tot bleek dat het Mira was. En niet Tantieris, dus.

Hoe graag ik het ook anders zou willen, ik heb inderdaad een ietwat temerige stem. Ideaal om Laura Lynn te zingen. Er zit niet altijd stevigheid in die stem van mij. Ik ben schitterend (ahum) in ballads en flauwe Clouseau-nummertjes. Als er moet gerockt worden, komt het uit de toppen van mijn tenen. Mijn Engels is ook zeer slecht wat uitspraak betreft, dus het komt er in inderdaad op neer dat ik in de Nederlandstalige slowkes zit.

Net zoals ik moest leren leven met mijn lange ledematen (die nog steeds de puberale neiging hebben overal tegelijk te verzeilen), mijn luide lach, mijn minieme boezem en mijn dik gat (om maar enkele van mijn complexen op te noemen), moet ik dus leven met een stem die niet altijd doet wat ik wil.

Ach, ik denk maar: laat Sarah Bettens eens iets zingen van Whitney Houston … dat zou een tang op een varken zijn. Dus blijf ik mezelf verdiepen in onozele Nederlandstalige nummertjes. Zolang ik mij maar amuseer.

O ja, we zijn wéér gevraagd voor een trouwmis. Daar ben ik dus ook niet zo slecht in, volgens bruiden en bruidegommen.

Jeuj … (twijfelachtige hand in de lucht)

 


Acties

Information

13 responses

7 03 2008
elke

Geen gemaar! Als je kan zingen dan mag je daar best trots op zijn. Ik zing alleen in de auto met alle ramen stevig toe en de muziek zo luid dat je mijn vreselijke stemgeluid niet kan horen. Zelfs mijn vriend hoorde mij nog nooit zingen. Ik ben bang dat hij anders wegloopt. 😉
Maar voor jou: *laat een luid applaus weerklinken*

7 03 2008
tijdtussendoor

Country…laura lynn…het maakt niet uit, vooral blijven gaan:-)

7 03 2008
Christophe

Ik ben blij dat je temerig gelinkt hebt, want dat kende ik niet. Bij een volgende ontmoeting wil ik je dus wel horen zingen zodat ik ook een oordeel kan vellen.

7 03 2008
Tantieris

@elke: 😉
@tijdtussendoor: doen we!
@Christophe: klikken, Christophe, klikken… en dan zeggen of je het volgende keer effectief nog eens wil horen. 🙂

7 03 2008
lieslchen

ik heb je nog niet horen zingen, buiten da van die blauw sokken mss… maar voor ik een oordeel ga vellen, denk ik toch dat je waarschijnlijk meer kan dan je jezelf toeschrijft 😉

7 03 2008
Gudrun

Mocht je ooit zin hebben om eens voor de lol een duet te zingen, ik heb naar het schijnt wel meer een ‘Sarah-Bettens’- stem, maar ik zing zowat alles.

Zingen in een groepje, dat is er nooit van gekomen, maar ik zing wel in een koor op vrij hoog niveau, dus dat kan ook tellen :-p

7 03 2008
zeezicht

Country zeg je? Ik ben er dol op… heeft niets te maken met Dolly haar balkon. Zingen is zingen.

7 03 2008
Steffest

Eeeej! Als ge echt op Mira lijkt (allez, uw stem dan) dan wil ik u zeker eens horen zingen. Ik zit continu met mira in mijn hoofd ()
Trouwen zal ik nooit doen, dus misschien op een andere gelegenheid ?

7 03 2008
Steffest

Eeeej! Als ge echt op Mira lijkt (allez, uw stem dan) dan wil ik u zeker eens horen zingen. Ik zit continu met mira in mijn hoofd
Trouwen zal ik nooit doen, dus misschien op een andere gelegenheid ?

(Oei, schrap mijn vorige comment maar, kwas vergeten een tag te sluiten

7 03 2008
mick

Gij kunt tenminste zingen, als ik nog maar één noot naar buiten breng vallen de mussen dood van de dakgoot!

7 03 2008
Ster

Ik ben dol op zingen maar mijn bereik is ongeveer een halve octaaf en ik hbe een onbereikbare kopstem 😦 Toch blijf ik dol op zingen maar doe het niet in het openbaar. Gewoon lekker doorgaan met jouw ding!

7 03 2008
lies

ik wou dat ze u bij de madammen konden lanceren gelijk een raket…
helaas, helaas…
nochthans m’n best gedaan…

maar ik…
vind u goed! 🙂

8 03 2008
Menck

‘Blauw Sokken’ is absoluut goed. Mocht ik kunnen zingen zoals jij, ik zou er verdorie meer mee doen dan trouwmissen opluisteren.
Temerige stem, zei je? Don’t think so.

Geef een reactie

