Hart op de tong.

18 03 2008

PinokkioEen kop waar mensen gemakkelijk iets aan toevertrouwen. Daar beschik ik gratis over. Zelf kan ik branden van verlangen om mijn hart uit te storten bij iemand, maar ik heb daar altijd moeite mee. Bang dat het tegen u gebruikt kan worden, natuurlijk.

De laatste jaren vertellen sommige mensen me heel geheime, diep intieme, persoonlijke dingen. Mooie dingen en ook wel minder mooie.
Het doet me nadenken over het aspect eerlijkheid. Vorige week zag ik Axl Peleman in volle enthousiasme en overtuiging verklaren dat eerlijkheid het allerbelangrijkste is. Dat zoiets een garantie is voor geluk.

Mijn opvoeding was in hetzelfde genre. We werden alleen gestraft bij ‘stelen, liegen en bedriegen’. (Een jeugdelijke mantra is dat)
En wanneer je aan oud-leerlingen vraagt wat één van de enige dingen is, waarvoor ik heel boos kon worden, is ’t antwoord telkens hetzelfde: “Liegen”.

Ik hou van eerlijkheid. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik het zelf niet altijd ben. Hypocriet? Ahum … misschien wel.
Als ik oneerlijk ben, doe ik dat om conflicten te vermijden.
Laf? Zeer zeker.
Doordat ik ruzie of meningsverschillen of discussies wil vermijden, lieg ik soms wel eens. Ik kan er niet tegen dat mensen zich rot voelen door mijn gedacht, mijn mening of door iets wat ik doe.
Mijn ouders zijn sedert een tiental jaren totaal niet meer op de hoogte van mijn innerlijke wereld. Ik was de kritiek zo beu dat ik besloot om te zwijgen. Dat kan me ontzettend dwars zitten. Maar de rust die ik erdoor kreeg, is me meer waard.
Dus als je aan mij vraagt of ik uw nieuwe coupe goed vind, of uw kleedje mooi … zeg ik altijd JA.

Wanneer mensen me dan toevertrouwen dat ze zwaar gelogen hebben tegen een dierbare, krijg ik het heel moeilijk. Omdat ik dat dus zelf ook wel eens doe. En ik dat eigenlijk ontzettend veroordeel.
Dus heb ik oorlog in mezelf.
Kies ik dan eieren voor mijn geld? Wat is het beste? Eerlijk zijn en de andere voor altijd kwetsen? Of liegen en bijgevolg geen discussie hebben?

Pfff …
Dit is veel te zwaar.
Veel te veel in de war.
Veel te openhartig.
Mijn hart ligt op mijn tong. En soms floept dat eraf.

Acties

Information

4 responses

18 03 2008
Anne

Gewoon wat honing op de punt van de waarheid.
Niemand heeft er iets aan dat je ‘ja’ zegt als ie vraag of dat kleedje goed staat;
Niemand heeft er echter ook iets aan als je zegt ‘spuuglelijk’.
Maar het kan wel helpen door heel oprecht ‘oh dat is schoon’ te zeggen als die persoon iets aanheeft dat haar goed staat.
Of zeggen ‘niet echt mijn smaak’
Of zeggen ‘dat jasje van vorige week zou hierover mooi staan’
Of..
Je snapt het wel.

Er bestaat nog zoiets als de waarheid verzwijgen. En dat is niet liegen.

18 03 2008
veerle

Ach, een leugentje om bestwil…

18 03 2008
elke

Ik zeg ook niet altijd dat ik iets niet mooi vind of zo, hoor. Dan zeg ik niks of zeg dat het mijn smaak niet is maar dat ik anders ben. En zo is het toch ook: wie ben ik om iemand anders te veroordelen (wat een té zwaar woord is voor wat ik wil zeggen maar soit).
Of zoals we aan de kinderen leren. Niet: ‘dat is niet mooi’ maar: ‘dat vind ik niet mooi’. Een heel verschil en je moet niet liegen.
Al begrijp ik wel wat je bedoelt, soms is het gemakkelijker om de waarheid niet te zeggen. Ik ga ook niet zeggen ‘slecht’ op de vraag: ‘hoe is het’ als ik geen zin heb om de reden uit de doeken te doen.
Ik zou me niet teveel zorgen maken, niemand is perfect, hoor.

17 12 2008
Anas

wel grappig, want wat je nou beschrijft is eigenlijk precies een kopie van mij.
ik heb altijd getwijfeld dat er geen mensen zijn als mij. ik heb het gevoel dat ik altijd mensen begrijp en weet wat ze doormaken in hun leven. mensen in me omgeving bevestigen dat ook meteen.

ik ben wel blij dat er iemand is die zelfde gedachten deelt. kennis maken hhahaha

Geef een reactie

