Blinken en het Teirlinckjuweel.

19 03 2008

“Studio Herman Teirlinck” leverde een zware NJET op in 1989. Had ik toen maar wat meer lef gehad, was ik maar wat meer voor mezelf opgekomen, was ik maar wat meer overtuigd geweest, had ik maar wat meer zelfvertrouwen gehad …

Op mijn 37ste lijken dit goedkope smoesjes, op mijn 18de waren mama en papa nog steeds baas. “Neen, leer eerst maar een echt beroep.”

Dus Tantieris ging het onderwijs in. Toneelspelen is daar een tweede natuur. Soms zelfs wat té. Vandaar dat ik er dit jaartje even tussenuit ging. Faken in het echte leven is me wat te veel, af en toe.

Maar daar wil ik het helemaal niet over hebben. NJET. Dat is allemaal niet belangrijk. *neemt megafoon en gaat op het dak staan*

Even mijn trots van de daken schreeuwen:

RIKBOEYISFANTASTISCH!!!

Met manlief en broer fff naar een voorstelling geweest van de eerstejaars van Teirlinck. Een zestal jeugdige lefgozers die laten horen/zien hoe ze teksten schrijven, muziek maken en dat alles met stijl presenteren.

Bij tijd en wijle had ik iets van “Hoe schattig”, zeker wanneer de persoon in kwestie wat vals zong, naast zijn snaren greep of een verkeerd akkoord inzette.

Maar het grootste deel van het optreden zat ik op het puntje van de (keiharde) bank, met mijn handen tegen elkaar, mijn ellebogen op mijn knieën en mijn hart in mijn keel. Ik vraag me nu trouwens af hoe snel ze de ziekenwagen moeten bellen wanneer mijn eigen zoon ooit optreedt op het schoolfeest. De hele tijd denk je: “Als alles maar goed gaat, als hij maar niet té zenuwachtig is, als de anderen maar juist spelen terwijl hij bezig is … enz. enz. enz.” Dat heb ik dus zelfs bij een neefje dat af en toe best wel wat zelfvertrouwen op overschot lijkt te hebben. En mijn zorg dus niet echt nodig heeft.

Natuuuurlijk zat ik ook weer bijna te janken. Toen ik zijn gezicht zag en hoe hij genoot van de muziek en de reacties van het publiek. Hoe hij ineens enorm op zijn grote broer ging lijken en dat was de eerste keer dat ik zoiets zag. Dan zwelt mijn tante-hart en blink ik door de zaal. Dan denk ik (nogal zemelachtig): “Wat is hij mooi! Wat is hij knap! En wat is hij GOED!”

Dan roep ik en gil ik en klap ik mijn handen beurs.

Ik heb hem zo enorm platgeknepen nadien. Blinkerdeblinkerdeblink…

Teirlinck heeft een nieuw juweel. En dat is onze Rik!


Acties

Information

2 responses

19 03 2008
niets.dan.vuur

Kort maar krachtig, om het eens op zijn tantieris’ te zeggen: hij kon mij krijgen, gisteren! Een drummende Rik is zéér sexy.

19 03 2008
Tantieris

Ja, hè, maar ik mag dat als tante waarschijnlijk niet zeggen😉

Geef een reactie

