Wijvenweek: vrouwenmuziek in opwaardering!

30 03 2008


Aangezien mijn lijf, mijn man, mijn kind, mijn huishouden en mijn kleren al aan bod kwamen, wil ik nu mijn ziel even blootgeven.

Of beter, wat er steeds in mijn ziel zit: muziek. Van ’s morgens vroeg tot ik ’s avonds in slaap val, is mijn hoofd gevuld met muziek. Soms droom ik zelfs muziek.

Het vertegenwoordigt absoluut wie ik als vrouw ben. Als ik muziek hoor of zie, ben ik volledig mezelf. Dat is niet tegen te houden. Ik word er mooier, beter en gelukkiger van. Zonder muziek zou ik sterven. Klinkt dramatisch, toch is het voor mij een waarheid als een koe.

Voor sommige mensen is muziek als behangpapier: op de achtergrond aanwezig maar niet echt van fundamenteel belang. Voor mij is het moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die niet bij elke belangrijke gebeurtenis in hun leven een lied voelen. Een welbepaald nummer kan mij zonder aarzelen in een welbepaalde sfeer brengen. Sommige liedjes katapulteren mij ogenblikkelijk terug in de tijd of de levenssituatie waarin ik zat toen het nummer regelmatig werd gespeeld op radio en tv.

Misschien net zoals in de bedrijfswereld (voor zover ik daar echt iets van ken), is de muziekwereld er één van mannen. Vrouwen worden er dikwijls voorgesteld als bimbo’s met verbouwde lijven of als sjoebiedoewab-madammen op de achtergrond. Vandaar dat ik écht een gloeiende hekel heb aan mensen als 50cent, Pdiddy en Snoopdoggydog (of heet die mens nimmer zo?). Hun muziek mag dan misschien goed zijn (ahum), hun voorstelling van vrouwen is echt om ze op een kanon te zetten en naar de maan te schieten.

Ik heb niets tegen een sexy imago of een wulpse vrouw in bikini maar dan moet het wel mét inhoud en uit eigen keuze zijn.

Janet Jackson mag dan enorm voos klinken in interviews, haar muziek kan mij al bekoren sinds ik 12 was. Madonna vind ik ontzettend goed. Toch twee madammen die hun lijf én hun stem gebruiken om hun muziek te maken.

Sarah McClachlan is op allerlei gebied een grote madam. Sarah Bettens kan mij absoluut krijgen. Annie Lennox is een voorbeeld. Allison Moyet een klassedame, Lisa Stansfield een enorme aanwezigheid in mijn collectie …

En voor ik het weet tollen de dames door mijn hoofd. Vrouwenmuziek heeft niets te maken met sentimentaliteit, boobies of rare kapsels. Vrouwen kunnen muziek maken die lef heeft, die binnenzit voor je het weet.

Lijstjes zijn niet mijn favoriete bezigheid maar ik kon het toch niet laten:

Dames mét ballen: Anouk, Björk, Kelis, Alanis Morissette, Macy Gray,
Dames met jeugdsentiment: Pat Benatar, Gloria Estefan, Aretha Franklin, Carole King, Barbra Streisand, Tanita Tikaram, Grace Jones, France Gall, Suzanne Vega,
Exentrieke dames mét een boodschap: Tori Amos, Tracy Chapman, Dido, Enya, Sinead O’Connor,

Dames die gewoonweg GOED zijn: Diana Krall, Des’ree, Norah Jones, KT Tunstall,

Dames die niet mogen praten maar wel goeie/leuke muziek maken: Mariah Carey, Whitney Houston, Dolly Parton, Christina Aguilera,

Dit verdient de oscar voor de meest onvolledige lijst ter wereld, want er zijn heus nog meer madammen met een stem om U tegen te zeggen. Vul gerust aan!

Enne … in mijn volgend leven, bén ik Kate Bush.


Acties

Information

5 responses

30 03 2008
Mathias

Je hebt goede smaak, zoveel is zeker!

30 03 2008
klaproos

ge-wel-dig:-)

wat een heerlijke opsomming van dames in de muziek tantieris,
zo voel ik het ook, zonder muziek zou ik sterven, maar toch heb ik door de dag maar weinig of geen muziek aan omdat ik de vogele wil horen fluiten:-)
en de stilte binnen wil hebben..

maar achter de pc:-)
it’s all mine and mine alone:-)

groetjes
klaproos

30 03 2008
Groove G.

En wat gezegd van mevrouwe sarkozy? Een uitzonderlijk laag “verbouwde bimbo-gehalte” en ooh zo mooi. Haar stem ook ja, vooral zelfs, en ze zingt de juiste dingen, ook al niet onbelangrijk…

Ik was al fan voor ik wist hoe ze eruit zag, om de mannelijkheid toch een beetje toe te dekken.

30 03 2008
Valerie

Onder het motto dat Belgische madammen ook zalig kunnen zingen: Yasmine & Mira!

31 03 2008
De Gentse Zwijger

Kate Bush: heel sensueel, prachtig gedaan! Grote performster!
Alleen: die kleren! Toch wel beetje uit de tijd, die (eind van de) jaren zeventig-kleren!

Geef een reactie

