13 04 2008

Ik ben niet voor het nieuws. Struisvogelpolitiek is de mijne.

Met een man die verslaafd is aan het journaal, leidt dat af en toe tot wie-wat-wanneer-waarom-gesprekken. Meestal kan ik niet volgen. Hij heeft het ook opgegeven om me op de hoogte te houden. Wij praten zelden over politiek en actualiteit.

Zoals toen we pas geleden ergens in een stampend café (de muziek bedoel ik dan) met vrienden in een politiek getint gesprek terechtkwamen. Dan kan ik probleemloos een half uur zwijgen. Mijn bijdrage is nihil. Over verkiezingen kan ik witheet van blinde woede worden. Ik ben daar te simpel, te zwart/wit voor.

Ik snap dat niet. De ellende, het verdriet, de pijn die elke avond mijn huiskamer binnensijpelt. Ik word daar misselijk van. Al dagen zit ik met dit nieuwsbericht in mijn hoofd. De ongelooflijke angst, de immense dankbaarheid van die man, de manier waarop hij zijn handen voor zijn gezicht vouwt, de intonatie van zijn stem, hoe hij bijna breekt… de tranen springen in mijn ogen wanneer ik het zie. Getraumatiseerd voor altijd en eeuwig is hij. Kapot hebben ze hem gemaakt. Hoe kan dat toch? Hoe kan dat toch?

En als ik dan naar de rest van dat journaal kijk, bekruipt me een zeer onaangenaam gevoel. Angst? Woede? Onbegrip? Mmmm, vanalles wat. Ik word er vooral heel droevig van. Ik kan dat niet plaatsen.

Ik verval in clichés.
In wat voor ne wereld leven wij na?

Wat doen de mensen elkaar toch aan?

Welke toekomst heeft mijn kind?

Enzovoort, enzovoort.

Ik steek terug mijn kop in het zand. Leef mijn eigen leven en dat van mijn geliefden. Ik zie wel wat er op me afkomt. Dom? Misschien … maar voor mijn hart en ziel eens zo rustig.


Acties

Information

6 responses

13 04 2008
Patrick

Vroeger volgde ik alle nieuws en wilde ik achtergrondinfo.
Ik vroeg steeds af waarom, waarom?
Ook ik ben min of meer gestopt, maar de harde wereld komt me als het ware achterna.:)

13 04 2008
zeezicht

Ik ben een echte nieuwskijker. Op de hoogte blijven van wat er in de wereld gebeurt. Behalve politiek en sport, dat gaat volledig aan mij voorbij.

13 04 2008
Goofball

ah ik wil wel weten wat er rond mij gebeurt. Het niet weten vind ik op zijn minst even akelig. En nieuws is echt toch niet alleen maar ellende?

13 04 2008
M-go

Same here. Ik kijk soms eens vluchtig naar het nieuws, gewoon om een beetje bij te blijven. Een beetje is genoeg. Ik hoef geen details.
Het komt allemaal op me af als 1 grote berg waar ik toch niet over kan.
Oorlog, honger, verkrachting, moord,… veel te veel ellende.
Ik weet dat het er is, zowel dicht als ver van mijn bed. Dat volstaat.
Laf? Misschien wel maar ‘k kan moeilijk alle ellende van de wereld op mijn schouders tillen en eraan kapotgaan, terwijl ik toch geen macht noch kracht heb om er ook maar iets aan te veranderen.

14 04 2008
veerle

Ik deel je struisvogelgedrag. Het journaal is één slecht-nieuwsshow. En dat terwijl er toch ook positieve dingen gebeuren in de wereld, maar ja, die zijn niet spectaculair genoeg om kijkcijfers te halen zeker?

15 07 2008
Ziediswiedadieris

[…] aan mij besteed. Actualiteit geeft me grijs haar. Ik ken daar niks van, ik wil daar niks van weten. Struisvogel, jaaaa, ik weet […]

Geef een reactie

