Ik heb ze niet alle vijf.

25 05 2008

Hittegolf in de stad. Zonnige zondagmorgen. Ik stap de plaatselijke vleeswarenwinkel binnen. Druk, druk en de vleeswaren van mijn dorpsgenoten worden ongenegeerd uitgestald naast de fijne vleeskost van de slager.

Ik zet een stapje opzij, kwestie van de deur niet te blokkeren met mijn goed voorziene achterwerk. Een dame aan de andere kant van de winkel wuift naar mij. Ik lach vriendelijk en knik. Ze wijst, doet teken.

De neiging om naar achter te kijken (Heeft ze het wel echt tegen mij?) wordt meteen onderdrukt, aangezien ik met mijn rug tegen de winkelraam staat. Ze blijft teken doen en wijzen. Ondertussen kijken ook de andere mensen naar mij. Snapt gij dat nu niet? lijkt op hun gezichten geschreven.

Dan valt mijn euro. (ondertussen wel één van 50, denk ik) Ze wil dat ik achter haar kom staan, dan is het mijn beurt. Ik steek mijn duimen in de lucht en lach: “Ja, hoor, ik weet dat ik na u kom. Alles ok”. Wordt haar lach wat groener? Haar blik wat strakker?

Neen, ik doe alsof dat niet zo is. Ik blijf hier lekker staan. Dicht bij de deur, kijken naar de winkelmeisjes, goed zicht op ‘lekkere’ vleeswaren. Het rijtje? Niks voor mij. Meteen voel ik een principe-kwestie opborrelen. In het rijtje lopen, zegt me niks. Ik loop er lekker naast.

Onmiddellijk sus ik mezelf. Komaan, niet ‘astrant’ doen. Toch voelt het als een overwinning. Ik laat me niet doen. Ik blijf staan waar ik sta.

De andere mensen die binnenkomen gaan wel heel netjes in het rijtje staan. Er is zelfs iemand die vraagt waar de laatste persoon zich bevindt. “Ha, dan ga ik hier staan, hee, dan weten we de juiste volgorde”. Mensen blijven naar elkaar wijzen en aanduiden waar het rijtje is. Iedereen doet wat de anderen zeggen. Niemand gaat staan waar hij wil. Niemand komt binnen en zet simpelweg een stapje opzij.

Lopen we dan zo graag achter elkaar aan? Zijn we dan zo’n kuddemensen? Je wordt er dus raar op aangekeken als je iets anders dan de anderen doet? Yep, inderdaad.

Dan doe ik nog iets waardoor er bijna een hoorbare zucht van de mensen in mijn rug weerklinkt. Ik laat een mama met een heel klein kindje voor mij aan de beurt. Ze staat daar, met twee kinderen. Het jongste begint na een half uur echt vervelend te doen. Ik herinner me mijn winkelbeurten met zoonlief, die na 10 minuten al begon te vragen wanneer we nu naar huis gingen. Aan de massa mensen te zien zal ze na mij nóg zeker een half uur moeten wachten. Dus ik buig me naar haar en vraag of ze het ziet zitten om vóór me te gaan. De blik van dankbaarheid, de geslaakte ingehouden kreet van opluchting … het is me meer waard dan het feit dat zowat een vijfentwintigtal dorpsgenoten mij sedert vanmorgen een rare snuiter vinden. En een heel vervelend mens, waarschijnlijk. F*** them! (Oeps)

Acties

Information

8 responses

25 05 2008
kaat

In Spanje (enfin, Catalonië) hebben ze een zeer fijne gewoonte. Tenminste, dat vind ik. Je komt daar binnen en je vraagt : wie was de laatste ? Die heeft teken en je staat/zit vervolgens waar je wil. Je hoeft ook niets in de gaten te houden want je weet ‘na die’ kom ik. Iedereen was rustig. Soms was het ook de aanzet van hele gesprekken. (Lang leve de zuiderlingen !).
Wat mij wel al is opgevallen is dat – in België toch – mensen extreem gevoelig zijn als het aankomt op ‘aanschuiven’ of ‘wachten’ in een rij. Alsof er territorium moet verdedigd worden !

Wat je reactie op mijn blog betreft : ja, dat was ik. 2 keer na elkaar 2des bij de blogverkiezing. Niets om jaloers over te zijn hoor 😉 Het stelt ook niet zoveel voor en ik hou mij liefst verre van zo’n verkiezingen. (Ik ben op uitdrukkelijke vraag van Clickx gegaan, want bij het tweede jaar was nr. 1 er ook al niet bij, dus het werd genânt voor hen…)

25 05 2008
Margo

Wat jij doet durf ik soms ook wel eens te doen, me ergens uit de massa zetten en mezelf ruimte geven buiten een rijtje aanschuivers. Vooral als ik me niet zo goed voel, moe ben (HSP), dan kan het me niet schelen dat men mij dwaas bekijkt omdat ik averechts doe. Doch meestal houd ik het op veilig en ben ik op dat gebied wel volgzaam genoeg om mee in het rijtje aan te schuiven.
Een tip aan die vleeswarenwinkelier: schaf u eens een volgnummertoestel aan hé zeg.

25 05 2008
biezonder

Pfff in het rijtje staan… Je onthoudt gewoon wie er al in de winkel stond toen je binnen kwam, zo moeilijk is dat niet. Ik had vroeger ook al een hekel aan ‘vaste plaatsen’ in de klas :s

25 05 2008
veerle

Bij ons werken ze met volgnummers. Best wel gemakkelijk als je tenminste geen nummertje vergeet te nemen bij het binnenkomen.

De zin: ‘… de vleeswaren van mijn dorpsgenoten worden ongeneerd uitgestald naast de fijne vleeskost van de slager’ is PRACHTIG!

25 05 2008
elsje

Dat je überhaupt naar de slager kunt op zondag! Da’s in Nederland niet mogelijk hoor. Hooguit kun je bij die enkele Albert Heijn terecht midden in het centrum van de stad waar je dan voorverpakt vleeswaren kunt kopen. Voordeel is dat je daar geen lange rijen hebt 🙂

25 05 2008
elsje

PS Het voorlaten van die moeder: hulde! Niets is erger dan met een kleine hummel boodschappen doen en al die boze blikken als je kind na een tijdje gaat zeuren (‘hou dat kind eens stil!’) en niets fijner als iemand dat niet alleen begrijpt maar je zelfs helpt.

25 05 2008
elke

Ik vrees dat ik een rijtjesmens ben. Ik ben ook een gewoontedier. Meestal hou ik de laatste angstvallig in het oog en als ze dan ‘de volgende’ roepen als het aan mij is, heb ik het dikwijls niet gehoord.
En te bedenken dat ik nog zo lang met mezelf moet leven… 😉

26 05 2008
zapnimf

In de wachtzaal van de dokter vraag je toch ook wie de laatste is en ga je vervolgens zitten waar je wil?
Zo moeilijk kan dat allemaal toch niet zijn?
Een slager waar je meer dan een half uur moet aanschuiven? Die mens verkoopt gouden koeien?

Geef een reactie

