Mooie man …

13 07 2008

Twee uur luister ik. Kilowattuur, VREG, groene certificaten en gelijkstromen vliegen rond mijn oren. Een tsunami van termen, overtuigingen en vooral bedragen om U tegen te zeggen.

Mijn hart slaat soms een slag over, ik slik en schrik van de hoeveelheid geld die wordt gevraagd. Een boom die zal moeten sneuvelen, veluxen die verplaatst moeten worden. Ik snap de helft van zijn berekeningen niet. Hij gaat snel, zeer snel.

Ik kijk en kijk. Naar zijn handen, zijn mond die een waterval aan woorden spuugt, zijn knappe berekeningen waardoor ik paarse uitslag met groene ‘boebbels’ krijg (want tangens is het meest vieze woord dat ooit bestond). Ik onderga en voel de energie uit mijzelf stromen. Mijn tellertje draait ook in tegenovergestelde richting. Maar dit brengt niets op.

Net wanneer ik weer heel duidelijk weet, waarom ik ook weer een g.l.o.e.i.e.n.d.e. hekel heb aan verkopers/vertegenwoordigers, vraagt hij (met een Hollands/Limburgs accent): “Mag ik eens op jullie piano spelen?”

Manlief en ik kijken elkaar verrast aan. Dát is nog eens een niet-verkopers/vertegenwoordigers-vraag.

Hij zet zich op manliefs kruk en streelt de toetsen. Sluit zijn ogen en plots is daar een cascade van klanken, noten die mijn oren strelen. Zonder aarzelen verschijnt er een stralende glimlach op mijn lippen.

Ik kijk naar die man, die arrogant zijn product kan verkopen. Hij wordt kleiner en groter tegelijk, mooi, stralend, gloeiend. In onze living, aan manliefs piano…

Dit is het beste wat hij kon doen om mij te overtuigen. Geen moeilijke termen, geen hooggegrepen begrippen … maar dit. Deze vloedgolf van muziek die me omarmt en verwarmt. Hij kan me alles verkopen, hier en nu.

Gelukkig is daar nuchtere manlief die offertes vergelijkt. Ik ga te veel af op sympathieke koppen. Maar deze kop werd absoluut sympathiek bevonden. Nu zijn prijs nog.

Acties

Information

8 responses

13 07 2008
elsje

Vreselijk van die thuisverkopers, maar dat je na zo’n muzikale traktatie geneigd ben direct je handtekening onder wat voor wurgcontract te zetten kan ik me indenken!

13 07 2008
elke

Op te nemen in het rariteitenkabinet!

13 07 2008
She

Wat schattig van die man dat hij zich niet in kon houden. Gelukkig maar dat manlief nuchterder is ;-)!

13 07 2008
veerle

Dus was dat piano spelen wel degelijk een commerciële zet. Gelukkig laat je man zich niet te snel imponeren.

En inderdaad: tangens is het meest vieze woord dat er bestaat!

13 07 2008
sodade

Hm… tangens betekent nu net wel raaklijn van het werkwoord tangere en het ziet er naar uit dat die man met zijn pianospel je wel degelijk raakte…
Misschien toch even herzien… tangens…

14 07 2008
zapnimf

Gevoelige meiskes vertederen, het is dé ultieme verkoopstruuk!

14 07 2008
muggenbeet

En wellicht beeldde de pianospeler in dat hij niet de piano bespeelde maar tantieris. Twee gelukkige mensen voor de prijs van één.

14 07 2008
Tantieris

@allemaal: U doet me lachen. U heeft gelijk!

Geef een reactie

