What’s in a name…

14 07 2008

Sommige mensen hebben dezelfde naam. A ja, er bestaan zeer veel Annen, Barten, Chrissen, Dirken, Ellens, Greeten, Franken, Hansen, Ilses, Jannen, Karinen, Leenen, Marken, Nico’s, Peters, Rikken, Stienen, Tinnes, Veroniques, Wimmen enz….

Mijn eigen naam is vrij uniek in mijn omgeving. Ik ken slechts 1 iemand die hetzelfde heet als ik. Wanneer ik in mijn vriendenkring rondkijk, zijn er toch een aantal mensen die hetzelfde noemen.

Het is raar, maar ik was vanmorgen aan het overdenken (zo ná de wekker en vóór het opstaan) dat mensen met dezelfde naam ook dikwijls dezelfde eigenschappen hebben. Niet wetenschappelijk of statistisch bewezen, maar gevoelsmatig merk ik dat mensen die A. heten, dikwijls zeer dichtbij komen en dan ineens verdwijnen. En D.’s zijn zeer charmant en aantrekkelijk maar niet altijd betrouwbaar. En I.’s zijn soms ronduit vervelend en irritant. Terwijl andere I’s zeer lief, vriendelijk en rotswaardig zijn.

Gek genoeg trek ik regelmatig mensen aan met dezelfde naam. Zeer vervelend af en toe, zeker wanneer ik manlief op de hoogte stel van de gaande perikelen. Dan moet ik dikwijls beginnen over ‘die D met zijn kort blond haar’ of ‘die A van’t werk’. Gewoonlijk kan hij dan wel volgen maar enkel de voornaam is niet voldoende voor hem.

Het is bizar. Maar manlief vormt een uitzondering op mijn (ietwat onzinnige) regel. Hij heeft een hele gewone Vlaamse naam en is dus allesbehalve uniek wat dat betreft. Ik ken bijgevolg best een aantal mannen die in hetzelfde naambedje als manlief lagen. En al die mannen zijn uniek. Hun karakters lijken in de verste verten niet op elkaar. Misschien omdat de naam zó dikwijls voorkomt, maar toch …

Hetzelfde overkomt me met sterrenbeelden. De laatste jaren omring ik me terug met stieren, vissen en tweelingen. Dé zonnetekens die me het best liggen.

Manlief is boogschutter mét een gewone naam.

Mmmm, het lijkt toch wel onzin wat ik hier schreef. Want uitzonderingen bestaan altijd. Mijn schoonzus is de liefste A. die er bestaat. En D. is ronduit een schatje! En die ene I. is helemaal niet zo lief en vriendelijk.

Yep, onzin, dus! Vergeet het maar. En voel u vooral niet aangesproken. Ik zal u irl wel eens vertellen wat ik van u en uw naam vind. Ik zie u graag. ’t Is maar daggetwet.

Acties

Information

13 responses

14 07 2008
liza

D’er zit iets in. Mijn beste vriendin draagt dezelfde naam als ikzelf. Vervelend als je dan de halve lagere school en ’t ganse middelbaar naast elkaar in de klas zit. Ze hebben ons dan maar Witte L. en Zwarte L. genoemd, naar onze haarkleur. En nu op ’t werk zit ik weer bij een naamgenote. Die kan echter niet erger van mezelf verschillen dan nu het geval is. Je hebt me er al wel over zien ‘ranten’ op Twitter. Dedie dus ja… 🙂

14 07 2008
veerle

Ik ken een V. die onuitstaanbaar is. Ben ik dan ook onuitstaanbaar?

14 07 2008
She

Ik las er toevallig laatst een artikel over in het Nederlandse Mind magazine en het is geen onzin wat je zegt! Je naam blijkt inderdaad van invloed te zijn hoe je bent. En het heeft ook deels te maken met dat bepaalde namen in bepaalde milieus gegeven worden.

14 07 2008
Charlo

hah *curieus*

14 07 2008
zapnimf

Een boogschutter met een oergewone naam… ’t zou ekik kunnen geweest zijn, ware het niet dat het je man is.

14 07 2008
doriennmien

Haha, leuk stukje. En wat is jouw sterrenbeeld dan? Bij ons in de vriendengroep heb je veel ‘gelijkende koppels’, ook heel vervelend. Bijvoorbeeld: Gunnar en Saartje, Gunther en Sara, Frederik en Sara, en Frederik en Krystle. Begin dan maar eens aan uw nieuw lief uit te leggen wie wie is 😉 Gelukkig zijn wij heeeelemaal anders 🙂

14 07 2008
vandepotgerukte

Mijn naam is haas en ik weet van niets.

Was getekend

14 07 2008
biezonder

Ik heb nog nooit een naamgenoot ontmoet…Sommigen hebben wel dezelfde (roep)naam, maar heten officieel anders. Ik zou het heel raar vinden om een Bie tegen te komen!

14 07 2008
Sven

Ik ben ook gefascineerd door namen. Je stukje interessert me dus, maar het neemt ons een beetje bij de neus. Eerst laat je me me opwinden (‘wat een onzin schrijft die’) en daarna zeg je gelukkig zelf ‘wat een onzin dat ik hier schreef’! 🙂
Er staat wel een foutje in: ‘een aantal mensen die hetzelfde HETEN’ en niet ‘noemen’.

14 07 2008
Tantieris

@liza: Tja, soms kan je je zo ergeren aan mensen. Laat staan dat ze dan hetzelfde heten.
@Veerle: neeeeen, natuuuurlijk niet 😉
@She: dat wist ik helemaal niet. Dit was louter gevoelsmatig. Gek dat het dan ook nog wel een beetje klopt.
@Charlo: tja, jouw ‘echte’ naam heeft niet echt iets te maken met je blognaam, niwaar?
@zapnimf: ik heb een sterk vermoeden dat jij nogal vrouwelijk bent, niet? Dus geen man …
@doriennmien: Amai, das idd vervelend. Zo ver is het bij ons gelukkig nog niet gekomen. Ik vrees dat manlief dan helemaal grijs haar kreeg.
@vandepotgerukte: Ik dacht dat uw voornaam Gerukte was en uw familienaam Vandepot. Valt dat even tegen.
@biezonder: We kennen mensen die hun dochter Bieke noemden. Het is een fantastisch kind, dus jouw naam is verzekerd van positieve vibes. 😉
@Sven; JAAAAAAAAAAAAAAAA, JIJ KRIJGT DE OSCAR VOOR SNELSTE REAGEERDER/VERBETERAAR. Ik wist dat het fout was, maar liet het speciaal staan. Eigenlijk om mijn neefje zwaar te plagen, maar jij bent hem voor. Hoera! 😉

14 07 2008
elsje

zo kon ik mijn zoon geen frits noemen, heb er bijzonder nare herinneringen aan. of dirk, daar stel ik mij altijd te dikke jongens bij voor. ik wilde hem graag gerrit noemen, naar mijn vader, maar dat vond de vader van het dotje-in-aantocht weer een vreselijke naam, veel te boers. en zo heeft iedere naam wel wat.
elsje is trouwens ook behoorlijk zeldzaam. da’s wel fijn.

14 07 2008
elke

En wat te zeggen van de eindletter van de naam dan? Om maar iets te zeggen: y…
Zo heten de neven van mijn vader Ronny, Franky en Johnny. Auw… Het gekke is dat die Y niet bij hen past.

15 07 2008
Karen

Ik ben niet zo speciaal maar heb wel tamelijk unieke vriendenkring. Op naam- en ander gebied 😉

Geef een reactie

