Wie hoog vliegt, kan diep vallen

3 09 2008

Ze strekt haar armen uit. Een gebaar van overgave? Of één van berusting?
Of misschien wel één van genoegdoening?

Haar intonatie verraadt een zeker genot. Ze bekijkt de wenende vrouw. Haar eigen ogen glanzen ook. Maar niet van verdriet. Zelfs niet van mede-lijden.
Afgunst, dat merk ik in haar blik. En plezier, ja. Stiekem plezier.

Ze merkt mijn doorgrondende blik en schrikt. Een schijnbaar onzekere glimlach verschijnt.

“Dat is toch zo? Wat vind jij?”

Ik blijf het antwoord schuldig. Ik heb geen plezier in het verdriet van anderen. Zelfs de arenden hebben hun angsten. Alleen zien we ze niet. Want wij staan hier beneden en kijken.

Vol afgunst.

Soms zou ik graag een arend zijn. Hoog en vér verheven boven alles en iedereen. Op de top van de wereld.

Oordeel niemand voor je een dag in zijn schoenen liep.

Dat schreef hij op de muur. 30 jaar geleden. Ik schrijf het op mijn innerlijke wall. Tegenwoordig bestaan er veel ‘walls’ om op te schrijven. De mijne staat al vol. Ik bouw alle dagen bij. Terwijl ik de muur rondom mij afbreek. Stilletjesaan … niet tot aan de grond. En met de nodige defensie.
Maar je mag terug binnen. Kom maar, zit neer, wees welkom.

Behalve zij. Want wie plezier heeft in het verdriet van anderen, die komt er bij mij niet in.


Acties

Information

3 responses

3 09 2008
veerle

Breek maar niet té veel muur af. Zou zonde zijn van je nieuwe dak.

3 09 2008
noukie

misschien laat je haar beter wel binnen om eens te praten over de lichtjes in haar ogen. Misschien schuilen er achter die lichtjes veel meer leed dan je vermoedde. Misschien, misschien ook niet maar zou het niet interessant zijn om het waarom van de lichtjes te vinden?

3 09 2008
Lies

Soms is het moeilijk om niet op voorhand te oordelen…

Geef een reactie

