Verzuring

7 10 2008

Het voorbeeld. Dat moeten onderwijzers geven.

Amai! Wanneer ik vandaag rondkeek, zag ik een stel citroenen. Wat een gemeentelijke veldloop met grote mensen kan doen. De concurrentie is moordend. De competitie bijtend.

De kinderen worden verondersteld sportief te zijn. Fairplay moeten ze hoog in het vaandel dragen. Hoe doe je zoiets wanneer je eigen leerkracht rondloopt als een limoen op speed?

– Hej das lang geleden. (lees: ik had u vorig jaar echt niet gemist, hoor)

– Hoe gaat het? (lees: alsof mij dat écht interesseert)

– Alles goed met de klas? (lees: hebt ge er een paar van mij bijgekregen ofzo?)

Wanneer blijkt dat je inderdaad een nieuwtje bijhebt, dat hun school maar niks vond:

– Amai, jij hebt een goei erfenis van ons gekregen. De moeite hee? (lees: wij zijn blij dat we er vanaf zijn, je weet niet wat je op je nek haalt)

Leerkrachten die jou al meer dan 10 jaar op diezelfde veldloop zien en die nog steeds geen goeiedag zeggen. Oud-medestudenten die nog steeds in het juiste/verkeerde (andere dan het mijne) net lesgeven en met zacht leedvermaak in de stem jouw school uitroepen tot de “BO-school van’t dorp” (lees: de school waar ze het diploma bij het waspoeder geven).

Ik heb even geslikt. Nagedacht over hoe ik me afgelopen jaar voelde. Me gerealiseerd dat ik (op dat vlak) geen échte schoolfrik wil zijn. Gelachen en zelfs gezwegen bij giftige opmerkingen.

What doesn’t kill me, makes me stronger.

Enne, zuurpruimen uit de buurtscholen, onze leerlingen hebben tenminste juffen die weten wat lachen is.

(of lijkt dit heel erg op wat een citroen zou zeggen?)


Acties

Information

4 responses

7 10 2008
zapnimf

Wij moeten helemaal het goede voorbeeld niet geven. Ik was die ene die bij de mededeling op het bord ‘wie doet er mee met de scholencross?’ ZOT??! bijschreef.
Maar ik bewonder je moed wel.

7 10 2008
vandepotgerukte

Wat suiker bij die citroenen doen en smakelijk met huid en haar opdrinken, door uw gestel laten gaan, uitzeiken en dat plasje vergeten.

Was getekend

7 10 2008
biezonder

Ik was ervan overtuigd dat eens in de volwassen wereld alles anders zou zijn, maar sommige (meer dan je denkt) meerderjarigen blijken hun kinderachtige (lees: gemene) streken niet verleerd…

8 10 2008
Kaat

Misschien is het ontzettend cliché, maar ’t is wel uit ervaring. Er zullen er altijd zo zijn, zo’n citroentjes. En ik hoop en geloof, dat er ook altijd sappige perziken zullen zijn, leerkrachten met een zacht velletje, ‘om in te bijten’ … omdat ze zo goed zijn ! DUS : niets van aan trekken. Want teveel bij de citroenen ‘ligt’, verandert op termijn van kleur. Kies je perzik (OK, dit is heel onnozel geschreven, maar iedereen zal het wel begrijpen !)

Geef een reactie

